Stel je voor dat je een bedrijfseigenaar bent. U hebt hard gewerkt en uw bedrijf bloeit. U haalt nieuwe klanten binnen, breidt uw productlijn uit en investeert opnieuw in uw bedrijf. Alles gaat geweldig … totdat het op een dag niet meer gaat.
U hebt plotseling moeite om uw rekeningen op tijd te betalen, en u weet niet zeker waarom. Het antwoord ligt misschien vlak voor u: uw werkkapitaal.
In dit artikel leggen we uit wat werkkapitaal is en hoe u het in uw voordeel kunt gebruiken. We geven u ook enkele tips om uw bedrijf soepel te laten draaien, zelfs in moeilijke tijden. Lees dus verder en leer alles wat u moet weten over het benutten van de kracht van gezond werkkapitaal.
Wat is werkkapitaal?
Werkkapitaal is een belangrijke indicator van de gezondheid van je onderneming. Het geeft aan of je voldoende financiële middelen hebt om in je dagelijkse bedrijfsactiviteiten te voorzien en je groeiplannen uit te voeren.
Het begrip werkkapitaal bestaat uit verschillende onderdelen:
– liquide middelen: dit zijn alle geldstromen waar je onmiddellijk gebruik van kunt maken, zoals contant geld, rekening courant en debiteuren.
– vlottende activa: dit zijn alle bezittingen die binnen een jaar gevonden kunnen worden, zoals vorderingen, debiteuren en inkoopfacturen.
– langlopende schulden: deze schulden hebben een looptijd van meer dan een jaar.
Het is dus belangrijk om goed in kaart te brengen hoeveel liquide middelen je hebt en of deze toereikend zijn om in je dagelijkse bedrijfsactiviteiten te voorzien.
Hoe werkkapitaal meten
Hoe wordt het financieel kapitaal gemeten?
Om de gezondheid van je bedrijf te meten, is het belangrijk om te weten hoeveel geld je hebt om te investeren. Daarom wordt het werkkapitaal gemeten door de activa van je bedrijf af te trekken van je passiva.
Passiva zijn alle schulden die je bedrijf heeft, zoals leningen en renteschulden. Je activa zijn alle bezittingen die je bedrijf in handen heeft, zoals cash, vorderingen en onroerend goed. Door deze twee getallen te vergelijken, kun je bepalen of er sprake is van een gezond werkkapitaal.
Wat is een gezond werkkapitaal?
In een notendop, een gezond werkkapitaal is er een die vrij is van lasten die uw bedrijf zou kunnen verhinderen te groeien en bloeien. Dit kan betekenen dat u genoeg geld in kas hebt om kortlopende schulden te dekken, dat u een positieve cashflow behoudt en dat u uw voorraadniveaus onder controle houdt.
Al deze factoren zijn belangrijk voor een gezond werkkapitaal, en ze kunnen worden samengevat in drie woorden: contant geld, krediet en inventaris. Laten we ze allemaal eens nader bekijken.
Factoren die bijdragen tot een gezond werkkapitaal
Wat draagt bij tot een gezond werkkapitaal? Het komt allemaal neer op de juiste balans tussen activa en passiva. In het algemeen heeft een bedrijf met een gezond werkkapitaal meer activa dan passiva, wat betekent dat het aan zijn verplichtingen kan voldoen.
Enkele factoren die kunnen bijdragen tot een gezond werkkapitaal zijn: een efficiënt proces voor het innen van vorderingen; het verminderen van de voorraadkosten; het handhaven van technieken voor kasstroombeheer; en het onderhandelen over gunstige betalingsvoorwaarden met leveranciers.
Hoewel een gezond werkkapitaal geen garantie is voor succes, voorziet het uw bedrijf wel van voldoende liquiditeit om de activiteiten soepel te laten verlopen en nieuwe kansen te benutten wanneer deze zich voordoen. Daarom is het voor eigenaren van kleine bedrijven van cruciaal belang om zich bewust te zijn van de financiële gezondheid van hun bedrijf en ervoor te zorgen dat zij hun activa en passiva actief in de gaten houden.
Strategieën voor het opbouwen en behouden van een gezond kapitaal
Er zijn een paar strategieën die u kunt gebruiken om een gezond werkkapitaal op te bouwen en te behouden. De eerste is het beheersen van de uitgaven, wat inhoudt dat u controleert en beoordeelt waar u geld uitgeeft. U kunt er ook voor zorgen dat uw facturen op tijd worden betaald en onderhandelen over betalingstermijnen met leveranciers.
Iets anders wat u kunt doen is u richten op het verhogen van de verkoop door uit te breiden naar nieuwe markten of nieuwe producten of diensten te introduceren. Het is ook belangrijk om u te richten op klantenbinding, zodat u op lange termijn een gestage inkomstenstroom kunt garanderen.
Zorg er ten slotte voor dat u de kasstromen nauwkeurig voorspelt, zodat u weet wat voor geld er binnenkomt en uitgaat, en wanneer. Zo kunt u weloverwogen beslissingen nemen over uw budget en investeringen.